Fiatalon már fáj?

35 évesen fáj - de miért?

 

Azt mondják, ha valaki 50 felett úgy ébred reggel, hogy semmije sem fáj, meghalt... Ám az adatok szerint, nem kell addig várni: minden tizedik magyar fájó ízületekkel küszködik. 
És az érintettek fele még be sem töltötte 35. életévét!


Az emberi test - evolúció ide vagy oda - még mindig nem "szokott" hozzá a kétlábon járáshoz, vagyis a gerincoszlop és a csontozat statikája nagyon könnyen elmozdul. A helyzetet tovább rontja, hogy rengeteget ülünk, sőt egyre többet lógatjuk a fejünket a számítógép előtt, ehhez pedig végképp nem tudnak alkalmazkodni a csigolyák. Ha egy csigolya elmozdul, megbomlik az egység, és az újabb deformációk láncreakciója következik be. Előfordulhat, hogy a derekad vagy a nyakad fáj, pedig az egész a térdizület elmozdulásával, kopásával kezdődött...

A leggyakoribb bajokat kopás (artrozis) vagy ízületi gyulladás (artritisz) okozza. Utóbbit hétköznapi nevén egyszerűen csak reumaként emlegetjük.


Artrózis

Hogyan alakul ki?


A különféle kopások tünete egyaránt lehet ízületi fájdalom és merevség, illetőleg jelentkezhetnek egyéb, úgynevezett szórványos panaszok is. Az elváltozást okozhatja túlterheltség vagy bokasüllyedés, valamely testrészünk helytelen terhelése, például a monoton mozgások munka közben. Gyakori a sportbetegség is, a sportolás közbeni szélsőségesen nagy terhelés miatt, ill. a sportolás után nincs megfelelő nyújtás sem.

Mi a teendő?


A legjobb megelőzés: maradj aktív!


Az ízületeknek mozgásra van szükségük, hogy minél hosszabb ideig rugalmasak maradjanak és az ízületi porcok "táplálkozni tudjanak". Az ízületen futó izmoknak a lehető legerősebbnek kell lenniük, hogy az ízületek stabilak maradjanak. Azonban ehhez kerülni kell a szélsőségeket a sportban is.

 

A túl sok futás vagy a testépítés az ellenkező hatást éri el, ahogy a túl gyakori teniszezés vagy a fallabdázás is. Akinek még nincsenek panaszai, figyeljen oda jobban: akkor maradhat tünetmentes idősebb korában is, ha már most kis életmód-változtatással megelőzi a későbbi problémák kialakulását. A megelőzés leghatékonyabb módja: sok mozgás és helyes étkezés.

Mit tehetsz a fájdalom ellen?


Gyakran felteszik a kérdést: hideget vagy meleget rá? Alapvetően a duzzanattal és forróssággal járó akut gyulladásos betegségeket hűtőpakolással kell kezelni. . A krónikus megbetegedések esetén viszont a meleg borogatás hozhat enyhülést. (Hideg vagy meleg borogatáshoz sópárnát ajánlok, amely időtlen idők óta bizonyította, hogy gyógyszer nélkül is lehet fájdalmat csillapítani és megszüntetni). Emellett egyes gyógynövényolajak is segíthetnek, például a rozmaring.

A helyes testtartás is enyhítheti a fájdalmat:
- ülve, állva vagy futás közben: mindig tartsd egyenesen a hátad, ezzel kissé tehermentesíted gerincoszlopod mentén az idegeket;
- ülés közben az ún. hajlító ízületek (térd, csípő, könyök) lehetőleg derékszögben legyenek.
-óránként álljunk fel pár percre és mozgassuk át az ízületeinket, javul a vérkeringés, izmaink tartása            

-amennyiben csigolyák, ízületek el vannak mozdulva, betokosodtak érdemes helyrerakatni, vagy épp kimozgatni  mert addig nem beszélhetünk helyes testtartásról,érdemes szakemberhez fordulni vele(gyógymasszőr,”csontkovács”)

 
Reuma, vagy ízületi gyulladás:


Hogyan alakul ki?
Pontos okát nem mindig lehet megállapítani. Ráadásul kevés betegség ennyire sokrétű. A reuma fogalma alatt legalább 400 különböző betegséget ért az orvostudomány. Annyi biztosan tudható, hogy az anyagcsere zavar mellett leggyakoribb kiváltó oka a gyulladásos ízület által kiváltott autoimmun reakció. Emellett a genetikus tényezők is szerepet játszhatnak: mert a reuma sajnos örökölhető. A savasodás, az erős húsfogyasztás szintén kiváltó ok.

Hogyan lehet észrevenni?
A fájdalom mellett a beteg ízület területén pirosodás léphet fel, illetve az érintett terület tapintásra is melegebb, mint a környéke. Vagyis a reumát nem csak érezni lehet, de sokszor kívülről is felismerhető. A legkorábbi stációban azonban alig észrevehető a reuma jelentkezése. Valójában még az enyhe ízületi fájdalom is figyelmeztető jel: minél hamarabb szakorvoshoz kell fordulni. A dolgok ugyanis rosszabbra is fordulhatnak...

Gyógyítható?
Amennyiben sikerül kideríteni az anyagcserezavar pontos okát, akkor igen. (Anyagcserezavarral hozható összefüggésbe például a köszvény és a pikkelysömör is.) Más típusú reumák tüneteinek az enyhítésére is olyan remek gyógyszerek vannak ma már, hogy szinte gyógyulásról beszélhetünk. A legtöbb reuma gyógyszert egyébként sajnos egy életen át kell szedni. Az érintettek mégis fellélegezhetnek: az új fejlesztésű gyógyszerek nagyon hatékonyan küzdik le a fájdalmat és a gyulladást. És ezek már nem kínozzák meg a gyomrot és a beleket (ami korábbi gyógyszereknél sajnos előfordult).

Három tipp:
Tartsd távol magad az arachidonsavtól
Más néven reumaméregként is emlegetik, mivel a testben gyulladásos folyamatokat indít be. Arachidonsav minden állati eredetű élelmiszerben megtalálható. Elsősorban a sertészsír, -hús és -virsli, de a marhahús, és a puha sajtok is az elégnél többet tartalmaznak. Arachidonsavból hetente 560 mg-nál kevesebb, naponta legfeljebb 80 mg jusson a szervezetedbe.A tojássárgájátólEgyetlen tojássárgája körülbelül 80 mg arachidonsavat tartalmaz. Legyél óvatos a süteményekbe és tésztaféleségekbe "rejtett" tojástartalommal is. Ha érzékenyek az ízületeid, hetente legfeljebb két tojást egyél!

Akinek nincs ilyen jellegű panasza ehet tojást hisz egyébként egészséges és tápláló a tojás fehérje összetételében 98%-ban megegyezik az anyatej összetételével a sárgája 2/3 telítetlen 1/3 telített zsírokat tartalmaz.

Az alkoholtól, cigarettától, kávétól
Az alkohol, a nikotin és a koffein idegmérgek. Amerikai kutatások bebizonyították, hogy a dohányzás (elsősorban nők esetében) megnövelik a krónikus poliartritisz (a rettegett sokízületi gyulladás) kialakulását. Figyelem! A túl sok fekete tea is megárthat!

A nyugati élelem tele van gyors cukrokkal, melyek napi szinten okoznak pánikot szervezetünkben. A túl sok inzulin szintén megbetegíti a szervezetünket, és mivel szervezetünk folyamatosan keresi az egyensúlyi állapotot, inzulin ellenállást fejleszt ki. Nagyon sok éven keresztül problémamentes életünk lesz, mindazonáltal ez csak álegyensúly. 

Nem kétséges, hogy a legtöbb ember a panaszokat és betegségeket élete középső szakaszában tapasztalja. Mivel a felgyülemlett sérülések 20-30 éven keresztül panaszmentesek, a legtöbb ember nem tudja az egészségügyi problémáit visszavezetni azokra az ételekre, melyeket akkoriban fogyasztott. Vérkeringési zavarokat, 2-es típusú cukorbetegséget, rákot tapasztalunk, de ezek a betegségek sokkal fiatalabb korunkban keletkeztek! 

 

Ezért érdemes odafigyelni a táplálkozásra hetente max. kétszer fogyasszunk húst (a szalonna nem hús és sok energiát is ad),  és egyébként a vegyes táplálkozás ajánlott,  nagyon sok főzelék, teljes őrlésű lisztből kenyerek, tészták, vagy durum lisztből, óvakodjunk a fehér, finomított élelmiszerektől, alapanyagoktól, használjunk teljes értékű alapanyagokat, ne igyunk cukrozott ill. egyáltalán üdítőket csak tiszta vizet, teákat zöld vagy csipkebogyó teát, mozogjunk rendszeresen, hogy a nyirok keringés és a perisztaltikus mozgás jó legyen.

Nyitva tartási idő:

Bejelentkezés alapján
Hétfő - Csütörtök-ig:
8-12
15-20-ig.
Péntek-Szombat
egyeztetés alapján
 

Kapcsolat

Bejelentkezés: +36-30-390-8417

E-mail: info(kukac)egvitalcentrum.hu
 
EG-Vital Centrum
 
Cím: 2030 Érd Szabadság tér 9. 

Facebook

 
 
JoomShaper